A Mi szakácskönyvünk

Ételeink böjttől…böjtig

“…Mert a böjt nem valami penitencia, önsanyargatás, nem is diéta, nem fogyókúra, a böjt számunkra életforma. Az egyensúly megteremtése alkotás és visszavonulás, munka és pihenés, fogyasztás és gyarapodás, lemondás és visszafogottság között.” (Dr. Sövényházi Ilona)

Nem mindennapi könyvre bukkantunk, melyet szeretnénk mindazok figyelmébe ajánlani, akik fontosnak tartják az egészséges életmódot és hisznek abban, hogy ennek fontos alapja az egészséges táplálkozás. A könyv érdekessége, hogy különleges kötődése van a Balaton-felvidékhez, egész pontosan Szentbékkállához, így nagy öröm számunkra, hogy oldalunkon bemutathatjuk és elmondhatjuk, hogy ez bizony picit a „mi” szakácskönyvünk is!

A Káli-medence kedves falujában, Szentbékkállán évek óta messziről jött emberek, többnyire asszonyok jönnek össze, hogy testüket-lelküket megtisztítsák. Az egy hétig tartó léböjt kúra meghozza hatását: ha már enni nem lehet, hát beszéljünk róla! Így indult a receptek története, mely Dr. Sövényházi Ilona jóvoltából ma már a tudatos táplálkozás híveinek alap gyűjteménye (vagy remélhetőleg mielőbb az lesz!) A visszajáró böjtölők ma már laza közösséget alkotnak, akik elkezdték a bevált recepteket összegyűjteni. Ki-ki a saját, jól bevált receptjét hozta magával, Ilona pedig a közel 500 receptet egy csokorba szedte, rendszerezte és végül, de nem utolsó sorban kiegészítette olyan hasznos, a táplálkozás élettani hatásait figyelembe vevő tanácsokkal, melyet elolvasva a laikus is megértheti, hogy az étkekben lévő vitaminok, fehérjék és szénhidrátok milyen mennyiségben és miként párosítva a legoptimálisabbak szervezetünk számára.

Megtudhatjuk például, hogy mit is jelent a szénhidrát-fehérje egyensúly. A tematikus fejezetek röviden, lényegre törően mutatják be a mindennapi életünkben asztalunkra kerülő olyan ételeket, mint a tej, a gabonafélék vagy a cukor. De ugyanígy leírást kapunk a zsírok, olajok szerepéről és a sokat vitatott sóéról is. Táblázatok, útmutatók és hasznos étrend összeállítási javaslatok segítenek a „megtérő”, az egészséges táplálkozás rejtelmeivel ismerkedők számára, hogy ne vesszenek el a sok „bio”, „natur” feliratú ételek, nyersanyagok között. A kilenc fő csoportba gyűjtött receptek könnyen áttekinthetők, egyszerű, bárki számára beszerezhető alapanyagokból, gyorsan elkészíthetők. A rafinált és kipróbált praktikáknak köszönhetően a hagyományosabb étrendet kedvelők is hamar megbarátkoznak majd vele.

Jó szívvel ajánlom hát azoknak, akik most ismerkednek a „reform konyhával” és azoknak is, akiknek már nem kell „tanulniuk”, mert az emberi leleményesség a konyhában is határtalan, egyszerűen és tudatosan is lehetünk kreatívak!
Ízelítő a receptekből
Zöldség fasírt
Hozzávalók: 20 dkg sárgarépa, 20 dkg fejes káposzta, 20 dkg burgonya, 30 dkg barna kenyér, 20 dkg zabpehely, 15 dkg rozsliszt vagy sárgaborsóliszt, 6 dkg olajos mag, fokhagyma, 1-2 kk. grill vagy flekken fűszerkeverék, só
Elkészítés: A hozzávalókat nyersen lereszeljük, és kicsit megsózzuk. 5-10 percet állni hagyjuk, hogy lássuk mennyi lét ereszt. A barna kenyeret beáztatjuk, alaposan kinyomjuk és hozzátesszük a zöldséghez. Fűszerekkel ízesítjük, összegyúrjuk, hozzátesszük a gabonapelyhet, rozslisztet vagy sárgaborsólisztet. Majd végül az olajos magvakat (szezámmag, lenmag, mogyoró stb.) Végül olajban kisütjük.
Pakóra (sárgaborsó masszában bundázott zöldség)
Hozzávalók: 20 dkg sárgaborsóliszt, 1 kk. olaj, 15dkg fehér- vagy kukoricaliszt, 1 kk. só, 1/2kk. őrölt bors, 1 kk. kurkuma vagy curry, 1 kk. hing, 1 kk. Garam masala, 1 kk. fokhagyma granulátum, késhegynyi sütőpor, 3dl meleg víz, vegyes zöldség pl.: sárgarépa, brokkoli, karfiol, padlizsán
Elkészítés: a massza hozzávalóit jól összekeverjük, ne legyen se túl híg, se túl kemény. A csípőset kedvelők még egy kis chillit is tehetnek bele. A zöldségeket kockára vágjuk, megsózzuk, állni hagyjuk. Ezután meghintjük sárgaborsó liszttel, belemártjuk a panírba, kanállal forró olajba tesszük és kisütjük. Leszárítjuk róla az olajat, feltétként tálaljuk zöldsaláta mellé, vagy főzelékhez adjuk. Gyümölcsöt is lehet hasonló módon készíteni, ekkor bors helyett fahéjat, más illatos fűszert adhatunk a panírba és édes mártással kínáljuk.