Rusztikus, omlós stangli

Gyerekkoromban mindig is kedvenc ételeim között volt a stangli, az illatos, ropogós tészta, sóval vagy sajttal alaposan megszórva…

Mégis, felnőttként ez idáig valahogy elkerültük egymást ezzel a finomsággal, mígnem aztán –hála az ötletesen mindenféle ételt megreformáló irányzatnak-, a kezembe akadt egy kalóriaszegény, „egészséges” változat. De ami egészséges, miért ne lehetne finom is? Így aztán a végletekig leegyszerűsített receptet kicsit felturbóztam.

A teljes kiőrlésű liszt használatával sokáig hadilábon álltam. Akár saját, akár mások által elkészített ételekben leginkább a liszt okozta száraz ízt éreztem, s már kezdtem lemondani róla, hogy ebből finomat is lehessen készíteni. Mert rendben, hogy dicsérik egészséges tulajdonságai miatt, de azt gondoltam, ez megint egy olyan „reform” alapanyag, amitől élvezhetetlenné válik az étel…

Mígnem ki nem kísérleteztem, mitől lesz jó. Igen, a végén érződik, hogy nem hagyományos fehér lisztből készült, de minden negatív mellékíz nélkül, minden száraz, tömör állag nélkül, sőt különösen jó ízt adva a tésztának. Onnan jött az ötlet, hogy bár az eredeti recept szerint nem kell bele, de volt a hűtőmben egy fél doboz tejföl, amelyet már ideje volt felhasználni. Talán ez volt az egyik kedvező lépés a finom stangli irányába. A másik mindenképpen az, hogy bár kell bele porélesztő, én még egy csipet szódabikarbónát is tettem hozzá. Ettől lett aztán igazán laza, omlós! S, hogy igazán falusi ízvilágot idézzek meg, egy leheletnyi fokhagymaport is szórtam a tésztába. (Nem összekeverendő a fokhagymás lehelettel!)

A tésztából nem csak stanglit formázhatunk, de kis bucikat is, attól függően, csak rágcsának, vagy reggelinek szánjuk, esetleg főétel, leves mellé.

 

A hozzávalók, melyeket kétféle mennyiségre adok meg:

kb 250 (500) g teljes kiőrlésű liszt

1 dl (2 dl) tejföl

50 g (100 g) vaj

1 db (2 db) tojás

csipet szódabikarbóna

fél cs. (1 cs.) porélesztő

só (érzés szerint, nem sok.)

leheletnyi fokhagymapor/-zúzalék

kis víz, kb. fél (1)  dl (vigyázzunk, hogy n legyen túl sok, különben nehéz lesz a ragadós tésztát formázni!)

Elkészítés:

Homogén tésztává gyúrom a hozzávalókat. 1 órán át meleg helyen kelesztem.  (Érdemes kivárni a kelesztési időt, hogy legyen ideje hatnia az élesztőnek és a szódabikarbónának.) Utána megpróbáltam kis háromszögeket formázni, nem több mint kb. 1 ek. mennyiségű tésztából. (Bele kell számolni a végleges méretbe, hogy sütőben még legalább kétszeresére fog megkelni.) A háromszögeket felcsavarom az egyik csücsök felé. 180 fokra előmelegítem a sütőt közben. A tepsire sütőpapírt teszek. A stanglik tetejét szezámmaggal, sóval vagy sajttal szórom meg. (Egészséges étkezésre törekvőknek az elsőt ajánlom.) Kb. 20-25 perc alatt készre sütöm. Ha szép, pirult stanglit szeretnénk, sütés előtt kenjük meg a tetejüket tojással!

Vidám sütést és jó étvágyat kívánok!