Tavaszi lélekfürdő a Balatonnál

Életünk , Utazás

Elkezdődött a nagyhét, a húsvétot megelőző negyven napos böjti időszak utolsó hete. Akár vallásos valaki, akár nem, ilyenkor mindenkiben felébred a vágy a szürke és hideg tél után a testi-lelki megújulásra. Húsvétra készülve sokan elgondolkodunk életről, halálról, feltámadásról. Ehhez a tavaszi rendeződéshez nagyon alkalmas helyszíneket találhatunk a Balaton partján és Balaton-felvidéken. A még mindig virágpompában lévő, varázslatos helyeket bejárva egyszerűen újjászületünk, belesimulunk az évkör természetes rendjébe, ez pedig harmóniát teremt az emberben.

Aszófő kövesdi templomrom

Utamat először Aszófő-Kövesd felé vettem. Szerencsére – és teljesen érthetetlenül – nem volt nagy forgalom azon a pompás napon, így szinte szabadon választhattam meg a tempót, szájtátva bámulhattam a fehér-rózsaszín-sárga-lila-türkiz-égkék-zöld balatoni színkavalkádot…

Hirdetés

A ligetes erdőben álló kövesdi románkori (1260-70) templom igazán a béke szigete. Kövesd falut és a templomot a török pusztította el 1552-ben, mert a veszprémi pasa a balatoni falvakon állt bosszút a Gyulaffyak támadásaiért. (Megjegyzem, hogy volt ebből a nemes és nagyszerű családból egy fantasztikus tanárunk a szentendrei Ferences Gimnáziumban, Páter Gyulaffy Alfonz, emléke legyen áldott!) Rómer Flóris 1874-ben még láthatott egy Szent Kristóf ábrázolást a templom egyik falán – ki tudja, ma melyik magánház éke?

Aszófő kövesdi templomrom

A templom melletti Almás-forrás és a padok, vagy akár a nagy, eldőlt törzsű fűzfa nagyon alkalmas elmélkedésre, piknikezésre, a nádason túli balatoni látkép pedig igazán felteszi az i-re a pontot.

Bár nem volt könnyű elszakadni ettől a ritka szépségű helytől, folytattam utamat a zsongó-bongó tavaszban, a virágokkal övezett Balaton-parton, nyugati irányban.

Balatunudvari szív alakú sírok védett temetője - Balaton-felvidék

Balatonudvari temetője kihagyhatatlan látványosság. Marton Jenő helytörténészt idézem:

„A temető … az 1800-as évektől népesült be a „szívalakú” sírkövekkel. Ezt a sírköveken jelenleg nehezen fellelhető évszámok alapján állapíthatjuk meg. A balatonudvari műemlék temetőben szívalakú sírkövet az 1990-es évben 64-et találtam, továbbá 2 kőcsonkot és kb. 6 hantot, ami sírt sejtet. A 64 sírkő között csak nyolcat találtam, amin az évszám és név olvasható volt. 1800 Szilvási Istvánné, 1810 n. Sörös Ferencz, 1822 Kapolts Zsuzsanna, 1828 Somogyi Sára, 1843 n. Kerkápoly József, 1848 Kapoltsi Istvánné Varga Júlianna, 1881 Szilvási Dániel, 1904 Csöngei Kis Dávid. Sok látogatója volt a 19. és 20. században a temetőnek.”

A párjukat ritkító sírköveket sajnos erősen kikezdte az idő, így hát ezen a megszentelt helyen -hiszen a temetők is azok- kétszeresen is elmélkedhetünk az elmúlásról és a reménybeli feltámadásról…

Balatunudvari szív alakú sírok védett temetője - Balaton-felvidék

Balaton-Balaton-felvidék túrám következő állomása Dörgicse volt.

Ebben a mesebeli  faluban három középkori templom maradványait láthatjuk. Ezúttal a legszebb fekvésűt, az egykori Boldogasszonydörgicse Balatonra néző, erdővel, vadvirágokkal és piknikezésre alkalmas asztalokkal, padokkal körülvett impozáns templomát kerestem fel.

Dörgicse templomrom - Balaton-felvidék

A Tábor hegyén elhangzott mondat csengett a fülemben, amit Jézus színeváltozásakor mondtak a tanítványok: „… jó nekünk itt lennünk!” Vannak helyek, amik még a hitetlen, vallástalan embereket is megérintik, elvarázsolják, ahonnan nehéz eljönni. A Gernye – hegy lankás oldala, az alsódörgicsei Boldogasszony templom és a balatoni látkép pontosan ilyen hely, nehéz elszakadni onnan a vándornak…

A templom a XIII. században épült, oromfalán két eredeti, románkori ikerablak látható, a harmadik rekonstruált, vörös téglával rakva…

Az amúgy is lélegzetelállító kompozíciót a virágzó fák ezidőtájt a szépség „felső oktávjába” repítik…

Itt van tehát a nagyhét, jó volt kicsit kilépni a mókuskerékből, elmerülni a mesebeli tájban, rendeződni, feltöltődni friss energiával, a húsvétra, a feltámadásra, az élet újraindulására készülni.

Szerző és képek: Lindner Monika

Stílusos vidéki szállásajánlatunk a közelben

Gejzír Vendégház Tihany

Gejzír Vendégház – Tihany

Cím: Tihany, Cserhegy

Leírás:  Szüleinktől kaptunk egy pici birtokot egy nádtetős présházzal, ahol gyermekként szüreteltünk és venyigéből rakott tűzön gardát sütöttünk… „Kézbe vettük”, alakítottuk és ez született belőle. Élvezzétek azt a nyugalmat, csendet, kakukkfűillatot, amely a mai napig bennünket is elvarázsol… Az igazi szőlőhegyi hangulatú, balatoni panorámás vendégházunk 2-4 fő számára nyújt pihenési lehetőséget.

Foglalás, érdeklődés: Küsz Marianna https://www.facebook.com/gejzirvendeghaztihany

Neked ajánljuk

Legújabb cikkeink

Kövess minket

A legújabb tartalmak várnak Rád!

Legolvasottabb

Szerintünk

Hírlevél

Iratkozz fel a FRISSEN VIDÉKRŐL hírlevelünkre, hogy ne maradj le újdonságainkról!