Magabiztosan kommunikálni angolul nem nyelvtudás, hanem szemléletváltás – Interjú Farkas Andrea üzleti angol nyelvtanárral

Farkas Andrea több mint húsz éve dolgozik azon, hogy a vállalkozók és cégvezetők felszabadultan, gátlások nélkül szólalhassanak meg angolul a nemzetközi üzleti térben. Üzleti angol nyelvtanárként és nyelvi coachként nem csupán a nyelvtudást fejleszti: tanítványai nyelvi önbizalmát és magabiztosságát segíti felszínre hozni.
Mentorprogramjában, amelyet a személyre szabott szakmai tartalom és a 100% beszédfókusz jellemez, azt tanítja meg az ügyfeleinek, hogyan kommunikáljanak angolul úgy, hogy közben önazonosak maradjanak, és valódi eredményeket érjenek el. Mentoráltjai gyakran néhány hét alatt jutnak el odáig, hogy magabiztosan tárgyaljanak külföldi partnereikkel, sikeresen pályázzák meg álmaik munkáját, vagy épp olyan prezentációkat tartsanak, amelyek után érezhetően nő a hitelességük és a szakmai elismertségük. Andrea munkájának középpontjában az ember áll: a félelmeivel, a céljaival, a szakmai kihívásaival. Ez adja programjának egyediségét.
Üzleti angol nyelv oktatásával foglalkozol. Miben más az üzleti angol a hagyományos, általános angolhoz képest?
Az üzleti angol abban különbözik leginkább az általános angoltól, hogy valós munkahelyi és szakmai helyzetekre készít fel.
Egy nemzetközi tárgyalás, prezentáció vagy konferencián való részvétel teljesen más kommunikációs készségeket igényel, mint a mindennapi nyelvhasználat. Itt a professzionális önkifejezés, az udvarias, mégis határozott érdekérvényesítés a kulcs.
Ezért is fontos a hangsúlyt mindig a gyakorlatra, a személyre szabott üzleti szituációk szimulálására helyezni. Például prezentálásra, tárgyalási és meeting kifejezések gyakorlására, és arra, hogyan képviseljék a vezetők magukat és cégüket meggyőzően angolul.
Milyen nyelvi kihívásokkal küzdenek a vidéki vállalkozók, akik nemzetközi partnerekkel dolgoznak vagy tervezik a piacnyitást?
A leggyakoribb nehézség a kommunikációs önbizalom hiánya. Bár értik az angolt, de megszólalni már sokan nem mernek, mert félnek a hibázástól vagy attól, hogy nem tudják majd megfelelően kifejezni magukat.
Ehhez társul az időhiány is. A kisvállalkozók gyakran egy személyben irányítják a cégüket, így a napi teendők mellett nehezen tudnak időt szakítani a nyelvfejlesztésre.
Sokan azt sem látják pontosan, milyen stratégia mentén lenne érdemes fejleszteni a nyelvtudásukat, hogy az valóban támogassa az üzleti céljaikat.
Ilyenkor mindig azt javaslom, hogy ahelyett, hogy belevágnak egy általános nyelvi képzésbe, érdemesebb egy személyre szabott, célorientált programot választani. Olyat, ami az ő konkrét igényeikhez, időbeosztásukhoz és szakmai élethelyzetükhöz igazodik. Ez nemcsak hatékonyabb, hanem gyorsabban is hoz valódi eredményt a számukra.
20 év üzleti angol oktatási és több éves multinacionális tapasztalattal rendelkezel. Hogyan építed be ezt a tudásod a tanítási folyamataidba?
Kevesen tudják rólam, hogy a nyelvtanári diplomám mellett közgazdász végzettséggel is rendelkezem, és több mint hét évet dolgoztam multinacionális vállalati környezetben. Ezek az évek segítettek abban, hogy teljesen bele tudjak helyezkedni a tanítványaim helyzetébe, és átlássam nemcsak a nyelvi kihívásaikat, hanem a munkájukból adódó mindennapi nehézségeiket is.
Az elmúlt húsz évben azonban rengeteg tapasztalatot szereztem az üzleti angol oktatásában is. Több száz szakemberrel dolgoztam együtt az IT, marketing, logisztika, pénzügy, jog, sales, beszerzés és HR területéről.
Ezt az összetett tudást ma a Tárgyalj Magabiztosan Angolul Mentorprogramban kamatoztatom, ahol nemcsak nyelvet tanítok, hanem olyan szemléletet is, amely segít a mentoráltjaimnak, hogy magabiztosan, stresszmentesen és eredményesen kommunikáljanak nemzetközi üzleti környezetben is.
Milyen egyedi jellemzői vannak a te mentorprogramodnak?
A mentorprogram legnagyobb erőssége, hogy teljes mértékben személyre szabott, a mentorált céljaira, szakterületére, nyelvi szintjére és időbeosztására épül. A program az ő elakadásairól, erősségeiről és valós élethelyzeteiről szól.
Az együttműködés során a résztvevő a saját szakmai céljai mentén fejlődik. Közösen meghatározzuk a számára releváns témákat és nyelvi készségeket, fejlesztjük a meeting- és tárgyalási kommunikációját, miközben a 100% Speaking Stratégia révén minden alkalommal a beszédkészségre fókuszálunk. Tudatosan dolgozunk a gátlások oldásán, és olyan tanulási technikákat sajátít el, amelyekkel magabiztosan és hatékonyan tud fejlődni angolul.
Mindezek eredményeképp a program elvégzése után a résztvevők valódi változást tapasztalnak: nyelvtudásuk fejlődik, megszabadulnak korlátozó hiedelmeiktől, magabiztosan vesznek részt meetingeken, sikeresen pályáznak, és eredményesen képviselik magukat multinacionális közegben.
A 100% Speaking Stratégia kifejezés nagyon hatásos. Hogyan született meg ez a koncepció?
Az elmúlt több mint 20 évben azt láttam, hogy rengeteg kiváló szakember, vezető és vállalkozó évek óta tanul angolul, mégis gyomorgörccsel ül be egy angol meetingre. Sokszor nem a szókincs vagy a nyelvtani tudás hiányzik, hanem a beszédben szerzett rutin, a magabiztosság és a kommunikációt akadályozó gátlások lebontása.
Ebből a felismerésből született a 100% Speaking Stratégia. Egy olyan módszer, ahol az órákon nem nyelvtani feladatlapokat töltögetünk és szövegeket fordítunk, hanem kifejezetten a beszédet gyakoroljuk. Valódi üzleti helyzeteket szimulálunk: meetingeket, tárgyalásokat, prezentációs szituációkat, ahol én pozitív mindsettel, kommunikációs technikákkal és nyelvi coachinggal támogatom a mentoráltjaimat a magabiztos és gördülékeny nyelvhasználat elsajátításában.
Mert magabiztosan tárgyalni angolul nem nyelvérzék kérdése, hanem tudatos, célirányos és rendszeres beszédgyakorlás eredménye.
Az üzleti angol tanításánál hogyan egyensúlyozol a nyelvi pontosság és a meggyőző kommunikáció között?
A nyelvi pontosság és a meggyőző kommunikáció közötti egyensúly kulcsa, hogy a tanuló merjen megszólalni akkor is, ha nem tökéletes.
A célom az, hogy a mentoráltjaim valós üzleti helyzetekben tudjanak stresszmentesen és hitelesen kommunikálni. Nem az a cél, hogy valaki hibátlanul beszéljen, hanem hogy hatékonyan képviselje magát és a vállalkozását.
A módszeremben ezért először a kommunikáció gördülékenységére és az önbizalomra helyezem a hangsúlyt. A nyelvtani pontosságot fokozatosan, a beszédhelyzetekhez kapcsolódva építjük be. A hibákra csak az adott szituáció lezárása után térek vissza, célzottan, a helyzethez kötve. Így a tanuló nem veszti el a beszéd lendületét, mégis fejlődik a pontossága. Ráadásul úgy tanul a hibáiból, hogy közben nő az önbizalma is.
Üzleti vezetőkkel, vállalkozókkal dolgozol, akik kevés idővel rendelkeznek. Mi a leghatékonyabb tanulásszervezési tanácsod számukra?
A legtöbb vezető és vállalkozó valóban kevés szabadidővel rendelkezik, ezért a nyelvtanulás akkor működik hosszú távon, ha része tud lenni a mindennapi rutinjuknak.
Azt szoktam javasolni, hogy a naptárban tudatosan különítsenek el időt a tanulásra, és vegyék körbe magukat az angollal. Már napi 20–30 perc gyakorlás is látványos eredményt hozhat, ha rendszeressé válik, és a tanuló valóban a számára fontos témákra koncentrál.
Lehet, hogy jó ötletnek tűnik egy sorozatot nézni angolul a Netflixen, de ha valaki tárgyaláson szeretne magabiztosan érvelni, akkor célzottan azokat a kifejezéseket és szituációkat kell gyakorolnia, amelyek erre készítik fel. A kulcs tehát nem a sok idő, hanem a jól felépített, személyre szabott tanulási stratégia.
Milyen eredményeket vagy visszajelzéseket tekintesz annak bizonyítékának, hogy a módszered valóban működik?
Számomra a legértékesebb visszajelzés mindig az, amikor látom, hogy a mentoráltjaim felszabadulnak, és elhiszik magukról, hogy képesek magabiztosan kommunikálni angolul.
Regina például az együttműködésünk előtt tele volt gátlásokkal, amikor angolul kellett megszólalnia. Bár értette a nyelvet, a beszédhelyzetekben leblokkolt, félt hibázni, és szégyenérzetet érzett a helytelen nyelvhasználata miatt. Munkája során gyakran vett részt angol nyelvű meetingeken, ami sokszor stresszes és frusztráló volt számára. A közös munka során azonban fokozatosan elengedte a gátlásait. A személyre szabott feladatok, a folyamatos gyakorlás és a biztonságos, támogató közeg hatására egyre magabiztosabban fejezte ki magát. A legnagyobb áttörés számára az volt, hogy a félelemérzetét sikerült legyőzni. Ma már bátran kommunikál angolul, felkészülten vezeti a meetingjeit és nyugodtan vesz részt az angol nyelvű megbeszéléseken.
Ha csak egyetlen alapelvet kellene átadnod minden nyelvtanárnak Magyarországon, ami szerinted kulcsfontosságú lenne a szemléletváltáshoz, mi lenne az?
A nyelvtanulók nem szabályokat akarnak megtanulni, hanem sikerélményt átélni a kommunikációban. Ehhez egy beszédközpontú és motiváló tanulási térre van szükség, ahol a fókusz nem a hibákon, hanem a fejlődésen van.
A tanár szerepe ma már nemcsak a tudásátadásról szól, hanem legalább ennyire a támogatásról és inspirálásról is. Ha ezt a szemléletet sikerül meghonosítani, a tanulók nemcsak jobban, hanem örömmel és valódi önbizalommal fognak kommunikálni angolul.
Szöveg: Cserkúti Viola
Képek: Tárgyalj Magabiztosan Angolul
Neked ajánljuk
Mindenütt jó, de … – vendégségben Kiss Gabi lakberendező vidéki otthonában
„Mindenütt jó, de a legjobb otthon”- tartja a mondás, mely különösen...
Vidéki báj a fővárosban – Bemutatjuk az Év Háza 2025 közönségdíjas otthonát
A Mérmű Építész Stúdió 1980-ban alakult műemlék-helyreállítási...
Pipitér Szigliget – minden évszakban jó választás
Teremtsünk egy helyet, ahol a vendégek nem csupán megszállnak, hanem...
A V/BE: ahol minden projekt egy közös történet
A V/BE, azaz a Veszprém/Balaton Event mára a precíz, mégis kreatív...
Sárgabarackos pite recept: omlós és lédús nyári finomság
A napszínű, lédús sárgabarackok idénye javában tart. Biztosak...
Levendulás nyári receptek: szörp, fagylalt, keksz és fűszerkeverék
Ma már hazánkban sem ismeretlen vendég a konyhánkban a levendula, a...
