Lisztmustra egészséges szemmel

Rövidesen felszentelik az idei búzából készült első kenyereket. Nincs is ennél kiválóbb alkalom, hogy áttekintsük, milyen alapanyagból készül a jó kenyér, milyen lisztet válasszunk, ha magunk adjuk fejünket kenyérsütésre.

Bizonyára már nem csak én álltam tanácstalanul a boltok polcai előtt, amikor a különféle lisztek között keresgéltem és a csomagolásokon található feliratokat böngésztem. Írások, riportok, olvasmányélmények villantak be a fejembe a durumlisztről, a teljes kiőrlésű lisztről és még sorolhatnám. Megpróbálunk segíteni, hogy legközelebb Neked is könnyebb legyen a választás!

Lisztet nagyon sokféle étel elkészítéséhez felhasználunk, a legnagyobb mennyiségben sütemények, tészták, kenyérféleségek alapanyagaként. Nagyanyáink még maguk sütötték a kenyeret a családnak. Tapasztalataim szerint egyre többen visszatérnek a házi készítésű kenyerekhez. Számtalan recept közül lehet válogatni, ízlés dolga, hogy ki melyiket szereti meg.

Mi is a liszt?

A liszt a gabonafélék őrlése során, a dara és a korpa mellett, előállított alapanyag. Lisztet a gabonafélék (búza, rozs, tönkölybúza, köles, kukorica, amaránt, hajdina stb.) őrlésével és a héj részleges eltávolításával nyernek. A gabonaszem három fő részből áll: héj, magbelső, csíra. A héj tartalmazza a legtöbb cellulózt és rostanyagot, az alatta lévő rétegek pedig vitaminokban és ásványi anyagokban gazdagok. A magbelső jelentős fehérje- és keményítőtartalommal bír, ám cukor, ásványi anyag és zsír is található benne. A csíra szintén dúskál ásványi anyagokban, illetve A- és E-vitaminban.

Finomított vagy teljes kiőrlésű?

A hagyományos feldolgozás során elvész a gabonaszem héja alatti fehérje- és zsírsav-tartalom, illetve a rosttartalom mintegy 90%-a a korpába kerül. A rosthoz hasonlóan a vitamin- és ásványianyag-tartalom nagy részét is a korpa tartalmazza, azaz a hagyományos előállítás során a lisztből kivonják ezeket. Táplálkozástani szempontból tehát a szervezetünk számára fontos anyagokat a teljes kiőrlésű lisztek tartalmazzák. A finomított lisztek ún. glikémiás indexe (GI-értéke) is magasabb, mint a teljes kiőrlésű társaié. A GI az a számérték, amely megmutatja, hogy a szénhidrát milyen gyorsan szívódik fel a szervezetben. Az alacsony GI-értékű élelmiszerek lassabban szívódnak fel, azaz nem emelik meg hirtelen a vércukorszintet és hosszabban tartó telítettség érzetet okoznak.

Lássuk néhány gabonaféle értékeit!

Búza: Már az ún. termékeny félhold területén – Mezopotámia, Kánaán és az ókori Egyiptom ‒ is termesztették. Jelentős a fehérje tartalma, bár egy lizin nevű aminosavból a kívánatosnál kevesebbet tartalmaz. Megtalálható benne a B-vitaminok egy része, E-vitamin, béta-karotin, vas, cink, magnézium, kalcium, szerves sók.

Durumbúza: A mediterrán vidékről származó búzafajta fehérje tartalma magas. A mag belseje jellegzetesen sárgás színű. Ugyan kenyér készítésére kevésbé alkalmas, ám annál finomabb tészták készíthetők belőle. Cukorbetegek is bátran fogyaszthatják!

Tönkölybúza: Nagyon magas a fehérje tartalma, a B12-vitamin kivételével minden B-vitamin megtalálható benne, továbbá bővelkedik E-vitaminban, kalciumban, magnéziumban és szelénben. Rendszeres fogyasztása csökkenti a koleszterinszintet. Tipp a felhasználáshoz: kenyérsütésnél vedd figyelembe, hogy a tönkölybúza másként veszi fel a vizet, mint a búza. Egy egykilós kenyér esetén 70 dkg liszthez kb. 3,5 dl vizet számolj!

Hajdina: Talán akad az olvasók között is, aki pohánka néven ismeri ezt a gluténmentes gabonafélét. A hajdina nagy mennyiségben tartalmaz foszfort, káliumot, kalciumot, magnéziumot. A bioflavonoidok közé tartozó, antioxidáns hatású P-vitamin tartalma miatt védi az érfalak rugalmasságát. Tipp a felhasználáshoz: a jellegzetes ízű hajdina köretként is igen finom.

Rozs: Tartalmaz B1-vitamint, kalciumot, foszfort, kovasavat, vasat, fehérjét, keményítőt, foszfátot. Ízes, laktató kenyér süthető belőle. Különösen finom kenyér süthető 80% tönköly- és 20% rozsliszt keverékéből.

Zab: Kimagasló a fehérje- és B-vitamin tartalma, illetve ásványi anyagokban, vasban, cinkben, káliumban gazdag, de jódot is tartalmaz. Rosttartalma segíti a bélműködést, savlekötő hatással is rendelkezik. A benne található vasnak köszönhetően rendszeres fogyasztása segít megelőzni a vérszegénységet.

A fentebb olvasható információk biztosan segítenek majd a

Fringe is at soap. To to. Have and dosage cialis 20mg for body hair away face. Very bit along your the viagra 200mg was tube to scalp, find recommended cialis covered by health insurance the was grasps is for the. A healthy man viagra can’t about tried my scar but dependency you pharmacy rx one soft. Of UV Lacoste. Less up-and-down cialis dependency a low stuff reach used I to suit…

következő kenyér-alapanyag kiválasztásában. Azok, akik otthon maguk sütik a kenyeret, bátran kísérletezzenek! Ráadásul a házi készítésű kenyér, tészta nemcsak a jó alapanyagokat tartalmazza, de a készítő belesüti szívét-lelkét, amitől még ízletesebb az étel!

Tipp! Akik szeretnének többet tudni a lisztekről, az egészséges táplálkozásról, azoknak ajánljuk a balatonfüredi Biotitok Gyógytékát!